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L39ALBPRM200806220066 Breitling Jet Team

FLYING DAYS 2008
PARMA 22-23/06/2008

Nei giorni 22-23 Giugno 2008, presso l’Aeroclub Gaspare Bolla di Parma, si è tenuta l’edizione 2008 di “Flying Days”, organizzata da “Incredible Adventures”. 

Incredible Adventures organizza periodicamente dei voli sui caccia in Italia e all’estero, dando la possibilità agli appassionati di provare l’emozione del volo acrobatico e del volo formazione sui jet. In collaborazione con i “Breitling Jet Team”, quest’anno gli organizzatori sono riusciti a portare a Parma, presso l’associazione “Aviators”, due L-39 Albatross della famosa pattuglia acrobatica privata francese.

Io sono un appassionato di aviazione da tantissimi anni. Sono un assiduo frequentatore degli Airshow in Italia ed in Europa e, come tutti gli appassionati, ammiro e sospiro guardando le evoluzioni delle Pattuglie Acrobatiche e le dimostrazioni in volo dei Jet. Potrà sembrare scontato, ma quando questi aerei si esibiscono, l’emozione è sempre grande ed il mio cuore vola con loro. E tutte le volte mi chiedevo: ma cosa proveranno i piloti, quali emozioni, quali sensazioni, quale senso di libertà ?

Inutile dirlo: essere almeno una volta con loro, volare su queste macchine straordinarie, fare evoluzioni in assoluta libertà, è sempre stato il sogno della mia vita. Nel 2004 Incredible Adventures organizzò un evento simile a Cuneo, ma quando provai ad iscrivermi per volare con i Breitling Jet Team era troppo tardi: i posti erano esauriti. Potete immaginare la mia frustrazione. Ma la vita insegna che non bisogna mai arrendersi, e quanto l’associazione mi ha comunicato che quest’anno avrebbero organizzato un evento simile a Parma, mi sono iscritto “al volo”.

Ed è così che Domenica 22 Giugno 2008 il sogno di una vita è diventato realtà, una realtà che ha superato ogni mia aspettativa.

Dopo un accurato briefing sulle misure di sicurezza, sulle caratteristiche dell’aeroplano e sulle manovre acrobatiche previste durante il volo, nel primo pomeriggio, indossata la tuta di volo e la tuta anti-g, sono salito a bordo del velivolo n.7 del Breitling Jet Team, pilotato da Olivier Boulay.

Dopo un’attesa di circa 10 minuti sotto un sole cocente ed un caldo infernale, abbiamo ottenuto l’autorizzazione al decollo. In fianco a me il velivolo n.5 del Breitling Jet Team, pilotato da Patrick “Gaston” Marchand. Dalla torre di controllo non ci consentono il decollo in coppia, quindi decolliamo separatamente per poi ricongiungierci subito. Qualche minuto e raggiungiamo lo spazio aereo dove è consentito fare acrobazia ed il pilota mi comunica l’inizio delle “danze”. Patrick il “leader” e Olivier il “wingman”, in coppia e con gli aerei che volano affiancati alla distanza di 2 -3 metri, si parte: looping, tonneau a botte destro, tonneau a botte sinistro.

Cambio della formazione con il “wingman” che si posiziona immediatamente dietro e leggermente sotto al “leader”: di nuovo looping, tonneau, virate strette, cabrate seguite da picchiate, giri di 360°, e ancora manovre acrobatiche di tutti i tipi in un “rollercoaster” mozzafiato con accelerazioni di 3, 4, 5 g e oltre.

Naturalmente, tramite interfono, ero sempre in contatto con il pilota, al quale comunicavo le mie emozioni con grande spontaneità ed entusiasmo. Olivier, sentendo che stavo bene e che mi divertivo come non mai, rideva e accentuava le manovre, arrivando ad incassare fino 6.5 g (significa che, per alcuni istanti, il mio corpo è arrivato a pesare fino a 460 kg !!!). La mia tuta anti-g si gonfiava e sgonfiava senza sosta. Dopo qualche minuto, con gli occhi lucidi per l’emozione, ho detto ad Olivier: “I still don’t believe what we are doing. This was a lifetime dream. I’m having the time of my life !!!”. La prima risposta fu:”Paolo, you have to believe it: it’s real !!!!”. 

La seconda risposta fu una cabrata terminata con il rovesciamento dell’aereo che mi ha procurato la sensazione di galleggiare nell’aria staccato dal seggiolino. Ho fatto un grido di gioia, seguito da una risata di Olivier il quale, visto che avevo gradito, ha pensato bene di ripetere la manovra con un’enfasi ancora maggiore.

Per circa 15 minuti ho vissuto in un’altra dimensione, la dimensione dell’incredibile, la dimensione dove tutto è possibile, la dimensione della bellezza, la dimensione della libertà assoluta. Due aeroplani, quattro persone, lanciati in una danza sfrenata, bella, elegante, che vorresti non finisse mai !!!  Nella seconda metà del volo, Olivier mi ha consentito di scattare delle fotografie (la fotografia è l’altra mia grande passione). L’ho fatto con una piccola fotocamera che avevo “stivato” nella tasca presente sulla manica sinistra della mia tuta di volo. In quel momento ho scoperto che le emozioni non erano ancora finite: alzare le braccia per sollevare la piccola e leggerissima macchina fotografica richiedeva una sforzo enorme nelle manovre sotto g, ma la voglia di immortalare almeno alcuni di quei momenti mi ha consentito di superare anche questa difficoltà.

Ormai il tempo stava per scadere, perciò Olivier e Patrick hanno ripreso il volo livellato in direzione dell’aeroporto. Sempre fianco a fianco, vicini come non mai, abbiamo sorvolato la pista per la gioia delle persone e delle nostre famiglie che attendevano il nostro ritorno. Fine delle emozioni ? Neanche per idea ! Mentre il leader proseguiva diritto, Olivier si separava da lui con una virata secca a destra, facendomi incassare gli ultimi 5 g del volo e costringendomi ad emettere l’ennesimo grido di gioia.

 Un suono sordo, che ho sentito molte altre volte su altri tipi di aereo, ed ho chiesto ad Olivier: “Gear down ?”. “Gear down and flaps down: prepare for landing”, fu la risposta. Il volo fisico era finito, ma io ho impiegato diversi giorni a ritornare sulla terra !!! E forse non ci tornerò più completamente.

Negli anni scorsi ho visto molte volte le esibizioni dei Breitling Jet Team. Li rivedrò ancora quest’anno all’AirTattoo e spero di vederli ancora per tanto tempo. Con il mio cuore sarò sempre là, seduto sul sedile posteriore del velivolo n.7, a rivivere questa straordinaria esperienza. Ma ora ho tutte le risposte: so cosa si prova e apprezzerò ancora di più ogni singola manovra acrobatica.

Ho gli occhi lucidi e quindi è meglio che concluda. Grazie, un sentito grazie alla mia famiglia e a tutti quelli che hanno contribuito alla realizzazione di questo sogno.

 

Paolo Zerlotto


IN VOLO CON L-39 ALBATROSS
DEI 
”BREITLING JET TEAM"
            

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 Pictures & Report by Paolo Zerlotto 

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L39ALBPRM200806220740 Breitling Jet Team
L39ALBPRM200806221000 In volo
L39ALBPRM200806221041 In volo
L39ALBPRM200806221059 In volo
L39ALBPRM200806221200 In volo - Giuseppe Caruso
L39ALBPRM200806221205 In volo - Giuseppe Caruso
XXXXXXPRM200806220069 Paolo e Olivier

ENGLISH TEXT VERSION:

On the 22nd and 23rd of June 2008, at the Aeroclub Gaspare Bolla – Parma – Italy, was held the 2008 “Flying Days” edition, organized by “Incredible Adventures”. Incredible Adventures periodically organizes flights with Fighters in Italy and abroad, giving the opportunity to aviation enthusiasts to try the emotion of jet aerobatic and formation flight. In collaboration with “Breitling Jet Team”, this year the organizer succeeded on taking to Parma, to the “Aviators” association, two L-39 Albatross of the famous private aerobatic jet team, based in Dijon – France.

I have been an aviation enthusiast for many years so far. I’m a regular visitor of the main AirShow in Italy and Europe and, as all the people who love aeroplanes do, I admire and sigh when looking at the aerobatic teams performing in the sky. You can take it for granted that, while watching those teams performing, I feel really excited and my heart flies with them. And I was always asking to me: what do the pilots feel, what emotions, what sensations, what feeling of absolute freedom ? Needless to say, flying with them at least once in a lifetime, flying with those extraordinary machines, doing evolutions freely, has always been the greatest dream of my life.

 In 2004 Incredible Adventures organized a similar event in Cuneo – Italy, but when I tried to apply for flying with the Breitling Jet Team it was to late: all the “seats” were already sold out. You can imagine my frustration. But life teaches that you have never to give up and, when the association told me they were going to organize a similar event in Parma this year, I applied “on the flight”.

 So, on Sunday the 22nd of June 2008 the dream of a life time was about to become real, a reality that went beyond any greatest expectations. After an accurate briefing regarding security measures, airplane specifications, aerobatic manoeuvres expected to perform during the flight, in the early afternoon, once having put on my flight suit and anti-g suit, I boarded the aircraft #7 of the Breitling Jet Team, piloted by Olivier Boulay

We had to wait about 10 minutes under a burning sun and a hellish hot, and eventually we received the authorization for take-off. By my side, on board of Breitling Jet Team #5 aircraft, was pilot Patrick “Gaston” Marchand with a guy as excited as me strapped on the back seat. The control tower didn’t allowed us to take-off in pair, so we started separately and rejoined immediately after take-off. Within a few minutes we reached the air space were we could do aerobatics, so Oliver officially declared the beginning of  the “dance”.

 Patrick as the “leader” and Olivier as the “wingman”, in pair and with the aircrafts flying side by side at a distance of 2 or 3 meters, we started to dance: looping, barrel roll on the right, barrel roll on the left. Change of the formation, with the “wingman” positioning immediately behind e slightly below the “leader”. Looping again, various tonneau, hard banking right and left, steep climbing followed by deep diving, 360° turns, and so on and on, performing all kind of aerobatics manoeuvres, in a breath-taking “rollercoaster” across the sky, taking accelerations of 3, 4, 5 Gs and beyond.

Through interphone I was always in contact with the pilot, to whom I was conveying spontaneously my emotions and my great enthusiasm. Oliver, knowing that a was well and having fun as never before, laughed and emphasized even further the manoeuvres, until we reached 6,5 Gs (meaning that, for some instants, my body was weighing 460 kg !!!). My anti-g suit was blowing up and deflating without stop. After some minutes of such a flying, with my eyes wet for the emotion, I told Oliver: “I still don’t believe what we are doing. This was a lifetime dream. I’m having the time of my life !!!”. The first answer was: ”Paolo, you have to believe it: it’s real !!!!”. The second answer was a steep climb culminated with the aircraft turned upside down, giving me the sensation of soaring above the seat, even though I was strapped on it through four attack points. I gave out a cry of joy, Oliver laughed again and, knowing I appreciated it, repeated the manoeuvre for my (and his) great pleasure.

For about 15 minutes I lived on another dimension, the dimension of the incredible, the dimension where everything is possible, the dimension of beauty, the dimension of the absolute freedom. Two aircrafts, four people, thrown in an unrestrained dance, beautiful, elegant, that you’d never want to stop !!!  In the second part of the flight, Oliver allowed me to catch some pictures (photography is the other great passion of mine). I took them with the small camera I stowed in the left sleeve pocket of my flight suit. In that very moment I discovered that emotions weren’t finished: raising my arms and my little light camera required a great effort during high-Gs manoeuvres, but the willingness to immortalize at least some of those moments allowed me to overcome even this difficulty.

The time was getting over, so Olivier and Patrick resumed levelled fight towards the airport. Always side by side, closer then never before, we headed for the runway, skimming over it for the joy and fun of the people and the families waiting for us to come back. Were all the emotions over ? Not on your life ! Whilst  the leader continued straight over the runway, Olivier separated from him with a hard bank on the right, making us to get the last 5 Gs of the flight, and causing me to shout out the umpteenth cry of joy.

Then I heard a deaf sound, I sound I’ve heard many times on liner aircrafts, and I asked Oliver: “Gear down ?”. “Gear down and flaps down: prepare for landing”, was the answer.  The actual flight was over, but it took to me many days to land !!! And perhaps I will never land entirely.

In the past years I watched the Breitling Jet Team performing many times. I will see them again this year at the Royal International Air Tattoo in U.K., and I hope to see them again and again for a very long time. A piece of my heart will always be there, seated on the #7 aircraft rear cockpit, to relive this wonderful experience. But now I have all the answers: I know what is like to be there and I will appreciate even more every single aerobatic manoeuvre.

 Now my eyes are getting wet, so I’d better stop writing.  Thanks, a sincere thank to my family and to everybody who contributed to make my greatest dream become true.


Paolo Zerlotto

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

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